„Fotoamnestija“ – giliai fotoarchyvuose įkalintų atgimstančios Lietuvos vaizdų, įamžintų 1988–2000 m., inventorizacija. 50 darbų – tarsi 50 bylų, unikaliais fotovaizdiniais fiksuojančių atgims­tančios Lietuvos įvykių raidą ir transformacijos periodą.

Vizualus ir konceptualus savo archyvų peržiūrėjimas leido skelbti fotografiškąją amnestiją primirštoms erdvėms – portretams, įvykių aki­mirkoms, vaizdams – liudijančioms tiek ypatingą tautos dvasią, tiek kontrastingą sistemų kaitos periodą.

Paulius Lileikis

Jau trisdešimt metų spaudos fotografu dirbantis Paulius Lileikis baigė žurnalistikos mokslus (fotospeci­alizacija) Vilniaus universitete, yra įvairių konkursų prizininkas, laureatas, daugelio parodų dalyvis, daž­nas kasmetinio Lietuvos spaudos fotografijos konkurso dalyvis, ne kartą buvo ir vertinimo komisijos narys. Tris kartus, tapęs Lietuvos spaudos fotografijos konkurso temų „Pramogos“ (2002 m.), „Politinės naujienos“ (2004 m.), „Naujienos“ (2010 m.) nugalėtoju, buvo įvertintas Auksinio kadro apdovanojimu. Dalį fotografo archyvų yra priglaudęs Lietuvos centrinis valstybės archyvas, nemažai darbų rado kelią į ne vieną vadovėlį, enciklopediją ar privačią kolekciją. Kaip savo srities profesionalas ne vienus metus dėstė fotografijos pagrindus gimtajame universitete, ne kartą kviestas perteikti fotografijų redagavimo ir kompozicijos principų Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto žurnalistikos profesinių studijų programos klausytojams. Nuo pirmųjų Sąjūdžio dienų – jo metraštininkas, to meto populiaraus savai­traščio „Mažoji Lietuva“ fotožurnalistas ir vienas Vilniaus skyriaus kūrėjų. P. Lileikis už nuotraukas, kuriose įamžinti sudėtingi Lietuvos nepriklausomybės atgavimo įvykiai, yra pagerbtas Estijos Marijos Žemės Kryžiaus 5 klasės ordinu. Fotografas 18 metų darbavosi viename didžiausių šalies dienraščių „Lietuvos rytas“ – ragavo tiek fotokorespondento, tiek fotoredaktoriaus duonos.

Straipsnyje „Apie vaizdo chemiją“ menotyrininkas Virginjus Kinčinaitis rašo: „Kita vertus, revoliuciniai Sąjū­džio laikai buvo parankūs avantiūrai ir iššūkiams. Juk reikėjo sukurti naują tikrovės vaizdavimo būdą, apie kurį brandžiame socializmo liūne niekas negalėjo pagalvoti. Įsisiūbavus Atgimimui reportažinei fotogra­fijai nepalankus sovietinio įšalo statiškumas staiga nugarmėjo į prarają ir jį pakeitė nesibaigiantis vyks­mas, kuriam toli gražu ne visi fotografai buvo pasirengę. Į šį naują įvykių verpetą galėjo nerti tik patys drąsiausi arba įžvalgiausi fotografai. Vieni gyveno veiksmo energija, kiti viską vertino per atstumą ir kūrė vaizdų archyvą ateičiai. Antru variantu galima pavadinti Romualdo Požerskio fotografijų albumą „Lietuva 1988–1993“, kuriame akivaizdus estetizuotas stebėtojo atstumas, išankstinė įvykių archyvavimo intencija. P. Lileikis priklausė pirmiesiems, stebėtojo ir dalyvio vaidmenys jo atveju susilydė naujovių trokštančios ka­meros dinamikoje, jos įžūliame skvarbume, gebėjime akimirksniu atpažinti naujus užgimstančios tikrovės ženklus.

Paulius Lileikis. Autoportretas, 1988

Tokios charakterio savybės buvo būtinos, nes Sąjūdžio laikotarpiu visuomenėje vyko nauji tek­toniniai lūžiai ir cheminės reakcijos. Institucinės trintys ir simbolių dalybos gamino iki tol nematytas energijos formas. Dėliojosi hibridiški, minkšti, lankstūs, kristaliniai naujos tikrovės dariniai. Senos uolie­nos tirpo ir garavo, o revoliuciniai demonstracijų šūksniai stingo naujuose paminklų luituose. Tvyrojo kraujo kvapo, laisvės vėjų ir ūkanoto belaikiškumo atmosfera. Visa tai peršvietė akinantys geidžiamos ateities spinduliai. Kartais atrodo, kad P. Lileikis tiesiog jaunatviškai skubino savo fotografijomis šios išsvajotos, utopinės ateities išsipildymą“, V. Kinčinaitis tuo pačiu įžvelgia ir Pauliaus Lileikio kūrybos is­torinę prasmę: „Kadangi kiekvienas mūsų į praeitį sugrįžtame jau individualiu, vaizduotės ir užmaršties iškraipytu savo prisiminimų taku, tokios svarbios dabar atrodo P. Lileikio pastangos pagauti kolektyvi­nių, gaivalingų išgyvenimų akimirkas, kurios vėl tampa istorijoje pamesto bendrumo liudijimu. <…> P. Lileikio smalsumas ir jaunatviškas įžūlumas sugebėjo sukurti emocionalų ir individualizuotą istorinių įvykių dokumentą“.

Paulius Lileikis. Autoportretas, 1988

Atidarymas 2020 m. kovo 5 d. 17.30 val.
Fotografijos muziejus
Vilniaus g. 140, Šiauliai

Organizatoriai
Lietuvos spaudos fotografų klubas
Fotografijos muziejus

Rėmėjai
UAB „LONVITA“, ARS Liberalis, Nacionalinė žurnalistų kūrėjų asociacija, Baltijos Amerikos klinika, Lietuvos kultūros taryba, LR Kultūros ministerija, AP FELT STUDIO

DĖMESIO!

Dėl koronaviruso grėsmės rekomenduojama nevykti į renginius, jeigu pasireiškia bet kokie kvėpavimo takų infekcijos simptomai.