2022 m. spalio 6 d., 17.30 val. Fotografijos muziejaus Studijoje atidaroma fotomenininko Vilijaus Žagrakalio fotografijų paroda „Rakursai“.  Joje – platininiu spausdinimo metodu sukurti ir ant medvilninio popieriaus atspausti kūriniai. Tai nuotraukose įamžinti autoriaus pastebėjimai – ieškoti, aptikti ir užfiksuoti ilgų klaidžiojimų miesto gatvėmis metu. Paroda Fotografijos muziejuje veiks iki 2022 m. lapkričio 6 d.

V. Žagrakalys – fotomeno entuziastas, tyrinėtojas ir eksperimentuotojas. Savo personalines parodas yra surengęs Lietuvoje ir Latvijoje. Išskirtinio dėmesio jo kūryba sulaukė Alternatyviosios fotografijos parodoje Gdanske (Lenkija). Autorius nuo ankstyvos vaikystės glaudžiai susijęs su fotografija – fotografavo jo tėvas ir dėdės. Jau tada jam teko stebėti ne tik paties fotografavimo, bet ir nuotraukų kūrimo bei spausdinimo procesus. Kaip ir daugelis kūrėjų, atsiradus skaitmeninėms technologijoms, jis taip pat žavėjosi šia naujove. Tačiau netrukus susidomėjimas skaitmenine fotografija pradėjo blėsti, ir tada V. Žagrakalys atsigręžė į analoginę fotografiją, pradėjo gilintis į senuosius, XIX a. naudotus, fotografijų kūrimo metodus. Keletą iš jų autorius pritaikė ir savo kūryboje. Tai – Salt printVan Dyke brownKallitype fotografinių atspaudų kūrimo procesai, pagrįsti įvairių cheminių medžiagų ir jų derinių naudojimu. Parodoje „Rakursai“, po ilgo eksperimentavimo, V. Žagrakalys pristato platinos-paladžio metodu sukurtas fotografijas. Kaip pasakoja autorius, „platinos spaudiniai, dar vadinami platinotipija, yra fotografiniai spaudiniai, pagaminti monochrominio spausdinimo proceso metu, naudojant platinos junginius ir yra patvariausi iš visų fotografijos technika sukurtųjų. Platinotipija pasižymi labai subtiliais atspalviais, jai būdingas didelis tonų diapazonas. Reikalingas chemines medžiagas fotografai siunčiasi iš užsienio, nes Lietuvoje jų įsigyti nėra galimybės. Brangiausios nuotraukos, galinčios išlikti net 200 metų, gaminamos su platina.“

V. Žagrakalio fotografijose – ne tik bendri planai, apimantys ir pateikiantys nemažą informacijos kiekį popieriaus lakšte. Jis mėgsta išskirti objektų ar erdvės fragmentus, atkreipti dėmesį į tai, kas svarbu jam pačiam. Realybės vaizdai kartais čia jautriai niuansuojami, o kartais atidengiami aštresniais šviesos ir tamsos kontrastais. Fotografijų cikle „Rakursai“, skirtingai nei ankstesnėse autoriaus parodose, dominuoja įvairių pasaulio vietų urbanistinio peizažo vaizdai. Nepaisant to, kad fotomenininkui labai svarbi natūrali gamta, autorius tvirtina esąs miesto žmogus, todėl jo akiai mielesnis urbanistinis peizažas.

„Mane žavi statinių geometrinės formos, linijų žaismas ir kaita šalia esančių objektų fone. Gatvės ritmika, jų kompozicijos tiesiose ir gracingai besisukančiose gatvėse paneria mane į miesto perspektyvas bei jų fiksavimą fotoaparatu. Šviesotamsos kaita ir tonų įvairovė, sustabdant tolstantį ar artimą reginį, skatina ieškoti analizuojamoje miesto erdvėje atspirties taško, kuris tolsta dydžiais, spalvų tonais horizontaliojoje perspektyvoje. Dar didesnis iššūkis – „sustabdyti“ vertikaliąją perspektyvą, kurią studijuoju žiūrėdamas į dangų: stovėdamas šalia aukštų pastatų, matau kiek kitokį architektūros linijų reginį, nei žiūrėdamas į objekto fasadą“, – apie fotografijų ciklą „Rakursai“ pasakoja autorius.

Organizatorius – Fotografijos muziejus

Rėmėjai:
Meninės tekstilės dirbtuvės „Arasai“
Pakruojo rajono visuomeninis kūrėjų klubas „Bitula“