R. Treigys. Tribūna,1989

2024 m. liepos 4 d. 17.00 val. Fotografijos muziejuje atidaroma Remigijaus Treigio fotografijų paroda „Tribūna“. Paroda veiks iki 2024 m. rugpjūčio 25 d.

Tribūna – pakyla, iš kurios įprastai viešai reiškiama nuomonė, transliuojama vienokia ar kitokia žinia susirinkusiai auditorijai. Priklausomai nuo to, kas yra viešosios kalbos autorius ir/ar kalbėtojas, jos turinys, stilius, retorika gali gerokai skirtis. Bet tikslas veikiausiai liks tas pats – informaciją perteikti įtaigiai, kad klausytojas patikėtų. Ir nebūtinai ta informacija oratoriui svarbi, kalbos iš tribūnų sakomos ir dėl kitų priežasčių. Bet tai ne Remigijaus Treigio atveju. Šiam menininkui tribūna pirmiausia reikalinga tam, kad ištransliuotų, kas labiausiai rūpi. Nepriklausomai nuo to, kiek tai paveiku ar naudinga kitiems. Todėl aukštesnę poziciją jis renkasi ne spekuliavimui ar manipuliavimui, o siekdamas būti išgirstas. Autorius žino, kad jo fotografinei kalbai suvokti nereikalingos ypatingos sąlygos. Lig šiol ji puikiausiai išryškėdavo bet kokiame kontekste, prasibraudama net ir pro tirščiausią triukšmą. Tačiau šįkart R. Treigys prašo išskirtinio dėmesio ir tylos, nes bus pristatomas jo kūrybos branduolys, ir viskas čia vienodai svarbu – tiek tai, kas sukurta prieš trisdešimt metų, tiek ir tai, kas prieš pusmetį.

Viena pirmųjų R. Treigio fotografijų „Tribūna“ (1989) pasirinkta kaip simbolinis parodos centras –kaip vieta reikšmingam pranešimui, dabartinė autoriaus pozicija, momentas, nuo kurio prasidėjo jo kūrybinė veikla, ir taškas, į kurį sugrįžtama, kad ją apžvelgtų. Naudodamas gana kompaktišką raiškų ir temų rinkinį jau keli dešimtmečiai R. Treigys kuria daugiasluoksnes ir daugiaprasmes fotografijas. Jis – vienas ryškiausių nuobodulio estetikai priskiriamų autorių, turintis unikalų, atpažįstamą ir vis dar koreguojamą braižą. Buvo įprasta, kad R. Treigio fotografija išlaikydavo ryšį su tikrove, nors šis ryšys neatpažįstamai pasikeisdavo, kai vėliau fotolaboratorijoje menininkas siekdavo sukurti savą realybę. Pastaraisiais metais R. Treigys fotografiją plėtoja iki (ne)fotografijos – kūrinių, turinčių tiek tapybos, tiek ir fotografijos bruožų, tačiau net ir pradiniame etape neturinčių jokio sąlyčio su tikrove. Tokie kūriniai maitinami vien autoriaus vaizdiniais, momentinėmis ar užsilaikiusiomis emocijomis, prisiminimais, etc.

Nepaisant to kiek keičiasi autorius ir jo kūryba, jis lieka toks pat (at)pažįstamas. Todėl juo tikėti lengva. Nekalbėdamas apie vietą, jis kiekvienam atveria savas ir svetimas erdves. (Nu)tylėdamas apie laiką, jis sujungia praeitį, dabartį ir ateitį į sąvotišką absoliutą. Viskas čia vienodai stabilu, kiek ir reliatyvu. Ir tai – ne mistika, veikiau tikrovės reziumavimas. R. Treigys rodo į paprastus dalykus. Ir nors jo fotografinių pranešimų kalba atrodo aiški, žodžiai skamba kaskart kitaip. Turbūt tai ir galėtų paaiškinti jo kūrybos nerealumą.

Kuratorė Danguolė Ruškienė

Remigijus Treigys (g. 1961 m.) – fotografijos menininkas, Lietuvos fotomenininkų sąjungos, Kūrėjų sąjungos, Klaipėdos apskrities dailininkų sąjungos narys. Vilniaus dailės akademijos Klaipėdos fakulteto docentas. 1991 m. skirta LR kultūros ministerijos premija jauniesiems menininkams. 2005 m. – CEC Arts Link (Niujorkas, JAV) stipendija, LR kultūros ministerijos stipendijos. 2018 m. suteiktas Klaipėdos miesto kultūros magistro vardas. 2020 m. išrinktas „ArtVilnius’ 20“ geriausiu menininku. 2021 m. Lietuvos Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas.

Parodose dalyvauja nuo 1986 m., surengė 60 personalinių parodų, dalyvavo per 80 grupinių parodų Lietuvoje ir užsienyje. Rezidavo kūrybinėse studijose Suomijoje, Vokietijoje, Austrijoje. Pelnė daugybę reikšmingų apdovanojimų ir įvertinimų.

Kūriniai saugomi Nacionalinėje dailės galerijoje, MO muziejuje, Lietuvos fotomenininkų sąjungoje, Fotografijos muziejuje Šiauliuose, Odensės fotografijos meno muziejuje (Danija), Europos Parlamento meno galerijoje (Briuselis), PROARTIBUS centre (Suomija), privačiose kolekcijose Lietuvoje ir užsienyje.

Gyvena ir dirba Klaipėdoje.

Kuratorė – Danguolė Ruškienė

Organizatorius
Asociacija „Kūrėjų sąjunga“ (Klaipėda)

Partneriai
Fotografijos muziejus
Šiaulių „Aušros“ muziejus

Projektą finansuoja
Lietuvos kultūros taryba