2022 m. gruodžio 22 d. 18.30 val. Fotografijos muziejuje (Vilniaus g. 140, Šiauliai) atidaroma Jono Staselio fotografijų paroda „Kaukių balius“, kurią pristato šiuolaikinio meno festivalis VIRUS’ 27.
Parodos kuratoriai – Birutė Skaisgirienė ir Liutauras Degėsys. 

Adidarymo metu vyks Nancie Naive performansas „Buy Me, God“.

Paroda veiks iki 2023 m. sausio 15 d. 

 

NEPRIKLAUSOMYBĖS PRADŽIA – NETIKĖTU RAKURSU

Ši paroda reportažinės fotografijos priemonėmis demonstruoja, kad ne tik grožio konkursų pasaulis gali būti eksponuojamas kaip iliuzinis, dirbtinis, apsimestinis, nuolat kintantis kaukių – socialinių vaidmenų kaleidoskopas. Fotografijose socialinė tikrovė iškyla kaip nesibaigiantis kaukių balius, kaukių karnavalas.

Nekaltos ir plėšrios, siekiančios išgarsėti ir ištekėti, sėkmės ir vyrų ieškančios merginos. Besimatuojančios smunkančias, krentančias grožio karalienių kaukes. Veikėjai, susigraudinę nuo savo damų apžavų ir bandantys apsimesti tikro grožio mecenatais ir bešališkais vertintojais. Vilkai, besislepiantys už groteskiškų netikrų avinėlių kaukių. Fotografai paparacių kaukėmis, fototechnikos dėka trumpam įgyjantys mistinių galių – išryškinti, padidinti, pagražinti, pagerinti, o gal net ir padedantys laimėti grožio konkurse. Eiliniai žiūrovai, varvinantys seiles ir tenkinantys savo erotines fantazijas, pretenduojantys į grožio konkursų liudininkų ir beveik dalyvių vaidmenis. 

 

Nepriklausomybė jau iškovota, bet demokratiją dar teks susikurti, ir ji neatsiras iš karto, burtų lazdelės ar konstitucijos mostelėjimu. Ir tos demokratijos dar taip nedaug. O taip norisi stebuklo. Nors pusdieniui, nors trumpam – apsimesti, įgyti ypatingų galių ir savybių, susikurti iliuzinį, dirbtinį spektaklio, vaidinimo, karnavalo pasaulį, kad galėtum įveikti kasdienybės pilkumą, nuobodulį, porevoliucinės depresijos apatiją ir nusivylimą. Apsigyventi Venecijos karnavale Milano madų ir mafijos dekoracijose. Užsimiršti cirko klounadose, burtininkų ir magų pranašystėse. Staiga išsiskirti iš minios, pademonstruoti savo pinigų, kūnų, jėgos pranašumą lėtos kasdienybės pasaulyje.

Fotografas kaip to iliuzinio spektaklio magas ir šiek tiek – apsimetėlis, kaip tarpininkas, mediumas tarp grožio ir kasdienybės pasaulio. Tuo metu dar nėra socialinių tinklų, nėra instagramo, todėl laikraščių reportažai ir televizijų transliacijos būdavo visa tai, kas pasiekdavo visuomenę. Jei televizijos operatorių darbas būdavo kiek mažiau pastebimas (kada kamera pradeda filmuoti ir kada baigia), tai fotografų blykstės išduodavo akimirkos fiksavimo momentą: fotografas visada būdavo čia ir dabar, ypač repeticijų ar pasiruošimo metu.

Kartais jis dėvėdavo patarėjo ir padėjėjo kaukę, kartais – vos ne būsimo princo ant žirgo, kartais vaidindavo chuliganą, nes, siekiant vizualumo, grožio karalienių konkurso dalyvėms reikėdavo perduoti nelabai malonias choreografo ar režisieriaus pastabas. Fotografui tenkantis tarpininko, mediumo vaidmuo leido dalyvauti abiejose proceso pusėse ir metai iš metų vis labiau suprasti šio abipusio „žaidimo“ vingrybes.

Šios parodos subjektas – tai fotografas su mediumo kauke – tarpininko tarp tikro ir iliuzinio grožio pasaulio, šiandien keliaujantis kelių dešimtmečių vizualinio archyvo aktyvuotomis reminiscencijomis. Ironiškai, bet ir su liūdesiu, su neišsipildymo ilgesiu stebintis besikeičiančius socialinės tikrovės pavidalus – jis stebi ir stebisi, jis stebi ir stebina mus visus demonstruodamas ir preparuodamas – kaukes ir vaidmenis – lyg ir nutolusiame, bet vis nesibaigiančiame kaukių baliaus spektaklyje.

Liutauras Degėsys

APIE AUTORIŲ

Jonas Staselis, fotografas, parodų kuratorius, kultūros prodiuseris.

Parodos ir leidiniai „Lietuvos spaudos fotografija“ 2001, 2002, 2004, 2005, 2008, 2010, 2017, 2019 m.
2008 m. Šiuolaiknio meno centras: „Lietuvos daile ’08. Fotografija”, parodos „Aistra miestui” kuratorius.
2008 m. „Šilutė. Potvynis ir jo žmonės“, parodos kuratorius ir albumo sudarytojas.
2009 m. metraštis „Lietuvos fotografija: vakar ir šiandien“.
Fotografijos plenerų „Uždaros teritorijos“ parodos: „Uždaros teritorijos: πR dimensija“ (2018), „Uždaros teritorijos: Φ langas“ (2019), „Uždaros teritorijos: tekmėje“ (2020).
2020 m. fotografijos plenero „Atviros teritorijos“ paroda ir virtuali paroda „Nenumatomybės“.
2021 m. fotografijos plenero „Sartų fotovasara 2021“ paroda ir katalogas.
2022 m. Šiaurės Lietuvos fotomenininkų asociacijos narių fotografijų paroda „LAISVAI“,
Panevėžio miesto dailės galerijos vizualiojo meno paroda „Aukštaitijos dailė 2022. Atviras“.

Apdovanojimai:
Konkurso „Lietuvos spaudos fotografija 2004“ „Auksinis kadras“, tema „Pramogos“.
Konkurso „Lietuvos spaudos fotografija 2019“ „Auksinis kadras“, tema „Gamta ir jos apsauga“.
Lietuvos žurnalistų sąjungos apdovanojimas „Už nuopelnus žurnalistikai“, už asmeninį svarų indelį ginant ir plėtojant spaudos ir žodžio laisvę, 2020 m.

ORGANIZATORIAI
Šiaulių dailės galerija
Uždaros teritorijos
Lietuvos spaudos fotografų klubas

RĖMĖJAI
Šiaulių miesto savivaldybė
Lietuvos kultūros taryba
Vilniaus miesto savivaldybė
LATGA
KristiAna
Foto 123
Foto Procentras

 

 

Jono Staselio parodos „Kaukių balius“ metu vyks Nanci Naive performansas „Buy Me God“
„Buy me, God“ kadre, lyg mirtinoje baltoje šviesoje, istoriją pasakoja Nancie Naive kūnas bei lėliški drabužiai, jos atsargūs šokio žingsneliai bei valiūkiška šypsena. Nancie šmėruoja kaip virtualybėje, taip ir realybėje; kaip Danguje, taip ir Žemėje. Ji apsireiškia kaip šiuolaikinė Marija – niekuo neypatinga mergaitė Dievo motinos vardu. (Jos) kūnas tampa duona, duona – pinigais. Kūnas yra XXI amžiaus indulgencija, sakralinė valiuta. Nancie Naive savo nuodėmes išperka savimi, ji parduoda save, aukoja savo kūną Dievui, ji – ir avinėlis, ir žaltys, ji yra dieviška moneta. Jos fantomas pranašauja ne ateities ar praeities, bet šiandienos negandas – keistą nutolusią būtį bei lengvabūdišką tikėjimo žūtį.
Nancie Naive (g. Emilė Skolevičiūtė) – kylanti populiariosios kultūros, šiuolaikinio meno ir kino superžvaigždė, socialinių tinklų persona, įkūnytas kūrybinis superego, pati sau kūrinys, produktas, prekė ir reklama. Ji domisi moters vaidmeniu šių dienų vakarietiškoje visuomenėje, populiariosios kultūros ir krikščionybės sampratų kryžkelėse, tad Nancie nagrinėjamų problemų visumą sutalpina superžvaigždės sąvoka. Superžvaigždė – kruopščiai pateikiamas reprezentacinis šiuolaikinės moters paveikslas, šių dienų ikonografija socialinių tinklų ir nesibaigiančios pasiūlos „kryžiaus karuose“.